top of page

Zo ga je om met de grootste ergernissen tijdens shoppen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich irriteren of ergernissen hebben als ze gaan winkelen. Maar hoe kun je dat voorkomen of hoe zorg je er voor dat je daar geen last van hebt? In deze blog zie je de grootste irritaties en de oplossingen hoe hier mee om te gaan. Staat jouw irritatie er ook bij? Ontdek het zelf!

In onze winkel ontmoeten wij dagelijks nieuwe mensen. Daardoor zien en spreken wij op jaarbasis duizenden mensen. Ieder mens met zijn eigen verhaal, wensen en behoeftes. Veel mensen hebben verwachtingen en willen het liefst dat er aan hun verwachtingen voldaan kan worden.




Ieder mens wat bij ons over de drempel naar binnen loopt laat gedrag zien door de emoties. Door al het gedrag wat wij zien in onze winkel van die duizenden mensen bouw je in 11 jaar tijd behoorlijk wat mensenkennis op. Door die jarenlange ervaring herken je het gedrag van mensen sneller. Soms heb je het al in andere situaties gezien waardoor je snel kan schakelen op het moment. Daardoor kun je de juiste vragen stellen waardoor je een klant goed kan helpen. Bewuste mensen merken dit gelijk. Vaak zien we dat als mensen dit eenmaal door hebben, dat het geen kledingwinkeltje is waar medewerkers op een kauwgompje staan te kauwen met de vraag: ''Kan ik je helpen?" Op het moment dat mensen zich bewust worden dat het bij ons anders werkt, zie je dat er een bepaalde rust komt. Er ontstaat een soort van vertrouwen met de gedachte: "Ik zit hier wel goed''.




Wij zien veel dat mensen toch bang zijn dat er dingen aan hun verkocht worden wat ze eigenlijk niet nodig hebben of dat er op een andere manier verkeerde producten aan ze verkocht worden. Door ervaringen uit het verleden is er een soort van argwaan ontstaan of een bepaalde vorm van voorzichtigheid om eerst te kijken met wat voor verkoper heb ik te maken.


Naast deze zaken komt er uit marktonderzoeken dat er nog meer ergernissen tijdens het shoppen zijn. Wij zetten de grootste winkelergernissen voor je op een rijtje:


- 50% voelt zich geïntimideerd door het winkelpersoneel

- 44% denkt dat het winkelpersoneel op haar neerkijkt

- 38% wordt depressief omdat niets wat ze passen er leuk uitziet

- 37% voelt zich niet op haar gemak in het kleedhokje

- 34% vindt het moeilijk om toffe kleren te vinden wegens hun 'rare vormen'

- 1 op 3 haat de wachtrijen in de winkel

- 10% schaamt zich om haar maat te noemen

- 15% beëindigde een 'shopsessie' in tranen, omdat ze zich te dik (of te mager) vonden voor de kleding of niet konden vinden wat ze zochten


Het ergste vinden vrouwen shoppen voor een speciaal evenement, met huwelijken stipt op nummer één.


Verder zegt ook een op drie nog nooit een 'therapeutisch' effect van shoppen te hebben ondervonden. Het wordt namelijk verondersteld dat vrouwen onzekerheid, stress of woede 'wegshoppen' met een reeks impulsaankopen: ook dat geldt dus niet voor iedereen.


 

Dit laatste punt herkennen wij zeker niet. Dan ben je niet in de juiste winkel geweest als je niet blij wordt van je aankopen. Ik kan me voorstellen dat je weinig blijheid ervaart als je bij een niet onderscheidende keten bent geweest waar je nietszeggende kleding hebt gekocht. Als vrouwen, vaak met hun man samen, bij ons geshopt hebben dan gaan ze echt wel blij de deur uit. Wij krijgen er soms reacties over van ons terras van de buren. Zelfs de mannen zijn enthousiast en vinden het leuk om mee te gaan met een passessie van 2,5 uur. Voor vrouwen is dit vaak ook heel fijn want als ze dan thuis komen met hun aankopen kan hun man niet zeggen dat ze het niet mooi vinden. Of dat ze de reactie krijgen: "Wat heb je nu dan gekocht?"'. Daarom nemen veel van onze klanten hun man mee naar onze winkel. Dan drinken we eerst gezellig een kop koffie met elkaar om even kennis te maken en te horen wat je graag zou willen of dat je wellicht iets nodig hebt. Daarna gaan we beginnen met het vinden van mooie creaties.


We gaan de 8 grootste irritaties met je doorlopen. We geven bij ieder punt ook onze ervaring hoe wij als ondernemer en productontwikkelaar hier tegen aan kijken. We proberen het beeld iets breder neer te zetten waardoor het ook vanuit een ander licht bekeken kan worden. Wellicht geeft het inspiratie of heb je zoiets van: "Goh, zo had ik het nog nooit gezien."


 

50% voelt zich geïntimideerd door het winkelpersoneel: Dit vinden wij een heel hoog percentage. maar we herkennen het helaas wel. Wij zien vaak in onze winkel dat mensen het spannend vinden om naar binnen te stappen. Zelf begrijpen we niet waarom, omdat we ook maar gewoon ons werk doen :).


Maar we merken dit wel vaker. Veel mensen voelen zich veelal geïntimideerd. Vaak komt dit door negatieve winkelervaringen van verkeerd geholpen worden, verkeerde advies krijgen en/of producten aangesmeerd krijgen.


Ons advies: ga winkelen bij specialisten. Een specialist heeft meer verstand van zaken omdat hij gespecialiseerd is in het geen wat hij doet. Er is meer gerichte ervaring waardoor het advies waardevoller is en betrouwbaarder. Het leuke is vaak dat de specialisten vaak als zelfstandige werken. De bedrijven zijn vaak kleiner en de bedrijven worden vaak gerund vanuit passie. Dit merk je vaak ook terug in de service en dienstverlening. Deze kleinere ondernemers zorgen voor een gevarieerd straatbeeld en dat maakt de stad weer leuk. Van deze winkels wordt je vaak blij omdat ze je goed, en meestal beter, kunnen helpen in wat je nodig hebt.


44% denkt dat het winkelpersoneel op haar neerkijkt:

Wow, neerkijken op mensen. Dit is voor ons nieuw. Wat we wel merken is dat we meer kennis hebben van onze producten en dienstverlening. Maar ja, dat is logisch. We zijn tenslotte de maker, uitvoerder en aanbieder van het concept. Doordat we onze producten met ons productieteam ontwikkelen en produceren, weten wij veel over onze producten. We geven daarom ook uitgebreid advies en nemen de tijd om de juiste producten te selecteren met onze klant samen.


Ons advies: probeer met een open houding de winkel binnen te stappen. Elke keer weer. Want in iedere winkel staan andere mensen met een eigen verhaal. Je moet natuurlijk dan niet 5 x een H&M filliaal binnen stappen. Dat is dan toch net even anders. :).


38% wordt depressief omdat niets wat ze passen er leuk uitziet Dit is ook een hoog percentage. Ja, het is inderdaad niet leuk maar dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben.

kleurrijke kleding winkel utrecht bijzondere mode creaties uitgesproken
In ons pand van 1599, midden in de Utrechtse binnenstad

Het kan zijn dat je in winkels komt waar gewoon geen leuke kleding hangt. Omdat er een slechte inkoper is. Misschien is de kleding bijvoorbeeld nietszeggend of omdat het het wellicht goedkope "Made in China" spullen zijn. Deze categorie is vaak ook niet de mode waar je heel blij van wordt. Gelukkig komen mensen daar steeds meer achter :) Vaak zijn wij als Nederlander er te lang voor. Wij hebben ook een andere bouw en wij hebben eigenlijk andere kwaliteitseisen. Genoeg redenen om andere keuzes te maken in product en verkoopwinkel.


Ons advies: Het is van belang als je merkt dat je depressief wordt tijdens het shoppen, om te kijken of je wel de goede winkels in loopt. Stel jezelf de vraag. Waar ben ik naar op zoek en welke winkels zouden dit verkopen? Passen deze winkels bij mij?

Je kan ook wat voorwerk doen op internet. Eerst een paar searches doen. Ben je op zoek naar mooie kleding? Of zoek je goedkoop? Moet het exclusief zijn en chique? Of wil je iets draagbaars en wat makkelijk te combineren is.

Maak een shortlist en ga met deze adressen gericht de stad in. Dat voorkomt onnodig slenteren. Daar wordt je alleen maar moe van en dat zorgt ook voor een mindere vibe. Je zal merken dat als je dat doet. Je aankoopproces makkelijker, leuker en energieker zal verlopen. De kans is ook groot dat je beter zal slagen voor een product wat je wil of waar je naar op zoek was.


37% voelt zich niet op haar gemak in het kleedhokje

Ook dit is weer een hoog percentage. Wij proberen het moment ook altijd zo kort mogelijk te maken in een pashokje. Wij hangen daarom ook geen passpiegels in het hokje omdat je buiten het hokje, in alle ruimte en licht naar jezelf mag kijken. Je kijkt tenslotte naar hetgeen wat mogelijk jouw nieuwe favoriete kledingstuk kan worden. Dat doe je dan toch niet in een klein donker pashokje waar allemaal kleding ligt?


Ons advies: Kom het pashokje uit en ontdek de voordelen. Wij zien ook vaak dat niet iedereen de kleding direct op de goede manier aantrekt. Dus wij corrigeren het dan zodat het goed zit. Wij zetten iemand dan voor de spiegel en vertellen wat je aan hebt. Vaak laten wij ook zien hoe je het op verschillende manieren kan dragen en wat het effect daarvan is. Wij hebben een hekel aan kastliggers. Dit zijn kledingstukken die ongedragen in de kast liggen. Ze zijn na de aankoop niet of nauwelijks de kast uit gekomen. Daarom laten we zien hoe het het artikel met andere items kan combineren zodat je het kan doordragen met andere items. Zo draag je het kledingstuk ook het meest en kun je er hete maximale uithalen.


34% vindt het moeilijk om toffe kleren te vinden wegens hun 'rare vormen'

Dat herkennen wij wel een beetje. We moeten er ook een beetje om lachen. Wij zeggen vaak in ons stylingbureau en winkel; "De items die er gek uit zien, pak die maar. Want vaak zijn die het leukste!" En dat is ook zo want daar is vaak het meeste over nagedacht. Er zit meer tijd in het creatieve proces van het artikel en daardoor is de kans groot dat je een bijzondere creatie te pakken hebt. Dit zijn vaak de items waarvan mensen direct zeggen: "Goh, wat leuk. Of heb je deze nieuw'?" Dit zijn de creaties waarmee je jezelf kunt onderscheiden of waarmee je jezelf mag laten zien. Niet dat het perse hoeft maar je kan dit wel inzetten op zijn functie voor wanneer je het nodig hebt. En soms is het ook gewoon leuk om jezelf te verwennen met iets moois waar je je fijn en mooi in voelt.


1 op 3 haat de wachtrijen in de winkel

Ja, wat kunnen we hier op zeggen. Wij houden ook niet van wachten. Wie wel? Dit percentage hadden we eigenlijk het hoogste verwacht. Eigenlijk is 33,3% dan wat aan de lage kant. Ons advies: Als je het heel vervelend vind en je wordt, net als wij, minder gelukkig van wachten. Dan zou je kunnen kijken of je op andere tijden kan winkelen. Een zaterdagmiddag in de binnenstad kan druk zijn. Maar een door-de-weekse dag kan weer heel rustig zijn. Zeker nu zoveel mensen sinds 2020 thuiswerken. Kun je vaak wel even iets schuiven met uren zodat je op een rustig uurtje naar de stad kan. Die 1 of 2 uurtjes kun je dan op een later moment wel weer even inhalen. En misschien kun je bij de betreffende winkel een afspraak maken zodat ze weten dat je komt. Er is dan ook tijd voor je waardoor je winkelbezoek misschien ook wel korter duurt.


10% schaamt zich om haar maat te noemen

Soms zien wij dit ook wel eens maar eigenlijk komt het weinig voor. Sterker nog; veel mensen weten niet eens welke maat ze hebben. Vooral door de laatste jaren van oversized kleding hebben mensen geen benul wat een normale maatvoering is. In onze winkel proberen we het altijd uit te leggen hoe we werken en dat maat eigenlijk niet zo belangrijk is


Ons advies: Schaam je niet voor je maat. Schamen is sowieso niet echt zinvol en nuttig. Je wint er niets mee. Kijk naar de mogelijkheden die er wel zijn. Als je het niet weet kun je ook aan de medewerker vragen: "Welke maat denk je dat ik heb?"

In onze winkel zien wij meestal direct welke maat iemand heeft. Als de maat ongemakkelijk is voor iemand, kunnen we dit stukje eigenlijk overslaan. Wij kijken met iemand samen wat vind je mooi? En wij pakken dan vervolgens de maat voor haar. Bij twijfel pakken we 2 maten en zo komt het dan meestal wel weer in orde.


15% beëindigde een 'shopsessie' in tranen, omdat ze zich te dik (of te mager) vonden voor de kleding of niet konden vinden wat ze zochten

Dat maken we eigenlijk nooit mee. Dit kan eigenlijk ook voorkomen worden als je medewerkers hebt met kennis en verstand van zaken en de verkoopproducten. Ook de oprechte interesse van medewerkers speelt hierin een grote rol.

Als vrouwen bij ons wat willen passen kijken we altijd even met haar mee voordat ze zich gaat omkleden. We controleren of je de goede maat hebt gepakt. Maar we kijken ook of de creatie past bij de persoon. Past het model bij het figuur van de persoon. Soms zien wij al gelijk dat het een mismatch is. Wij vinden het dan verstandig om even het gesprek aan te gaan. Waarom heb je deze gepakt? Wat sprak je aan? Aan de hand van het antwoord zullen wij onze mening en advies geven. Meestal dragen we gelijk een ander item voor wat beter past bij het figuur en want evengoed voldoet aan de wensen van het antwoord wat je gaf op de vraag waarom je het andere artikel gepakt had. Hiermee voorkom je dus dat je passessie uitloopt op een grote teleurstelling.




MODE MET EEN VISIE: DUURZAAM, EERLIJK, KLEURRIJK, INSPIREREND EN ORIGINEEL

Shoppen voor een event of speciale gelegenheid

Uit onderzoek blijkt dat veel vrouwen het ergste vinden om te shoppen voor een speciaal evenement, met huwelijken stipt op nummer één. Dit herkennen wij heel erg. En eigenlijk is het ook niet zo vreemd. Wij zien vaak de uitnodigen in onze winkel en als je ook ziet wat daar op staat aan informatie is het ook heel begrijpelijk dat je er niet blij van wordt. Vaak is de omschrijving in trefwoorden waardoor het vaag is en weinigzeggend. Daardoor is het voor veel mensen onduidelijk. Mensen zijn vaak bang om het verkeerd te doen. Zeker met een bruiloft zijn er ongeschreven regels wat wel en niet mag. Daarnaast spelen er ook veel emoties mee rond de bruiloften of andere gelegenheden en je wilt niemand voor het hoofd stoten of een gevoelige snaar raken. Zeker als er spanningen (op de achtergrond) meespelen binnen de familie. Gelukkig kunnen wij met onze ervaring goed inspelen op de vraag. Meestal stellen we eerst wat vragen over wat er op de uitnodiging vermeld stond maar ook wat voor de mensen belangrijk is. Soms stellen wat wat vragen rondom karakter of dat we ergen anders rekening mee moeten houden. Op die manier zetten wij de kaders waarbinnen we kunnen gaan werken. Vaak ontstaan er daarna mooie outfits waaruit je dan kan kiezen. Doordat wij onze creaties kennen weten we ook wat de uitwerking en de reactie is op een feest of een gelegenheid. Deze verhalen kunnen we dan ook delen zodat je een beetje weet wat je kan verwachten. En dat maakt het dan wel weer fijn. Wil je meer informatie over shoppen als moeder van de bruid/ bruidegom, gast voor een bruiloft, ceremoniemeester of voor een andere gelegenheid waar je er net even anders uit mag zien. We hebben verschillende gratis stylingdiensten. Wil je face tot face je vragen stellen dan kun je ook altijd vrijblijvend in onze winkel langskomen om even te kijken of een gesprekje aan te gaan.


We hebben de meeste irritaties besproken met je wat je kunt tegenkomen met winkelen. Ook hebben we onze visie gegeven hoe je hier mee kunt omgaan en wat je er eventueel aan kan doen. Je eigen bewustwordingproces speelt hierin dus ook een rol. Een goede voorbereiding is het halve werk is het spreekwoord en dat is eigenlijk met winkelen ook zo. Gelukkig zijn er nog winkels en specialisten die weten hoe klanten goed geholpen worden. Zorg dat je ze vind en dat ze blijven bestaan. Gelukkig komen steeds meer mensen terug van het snelle internet winkelen.



 

W&G designs en styling is een Nederlands modehuis en stylingbureau. De ontwerpers, William en Glenn, staan zelf in de winkel en begeleiden hun creaties naar de drager. De kleurrijke collecties bevatten bijzondere en mooie kledingstukken die gewaardeerd worden door vrouwen in het bedrijfsleven of met een publieke functie. Wij kleden veel vrouwen die eigenlijk niet van shoppen houden maar die er wel mooi uit willen zien. Wij hebben mooie kleurrijke (zakelijke) kleding voor het werk of als je er representatief uit wilt zien voor bijvoorbeeld een netwerkgesprek, sollicitatiegesprek, acquisitiegesprek etc etc. Ook kleden wij veel dames voor bruiloften zoals de moeders van de bruid of andere bruiloftsgasten. Maar ook moderne vrouwen die van mode en originele kleding houden, dragen met veel plezier onze kleding.


Alle creaties zijn in Nederland ontwikkeld en op een duurzame manier geproduceerd. De kleding is fair trade en van elke creatie zijn enkele stuks gemaakt waardoor je echt iets bijzonders hebt. Vind je de kleur of print niet zo mooi? Geen probleem! We hebben namelijk elke creatie in meerdere kleuren of printuitvoeringen. Voor iedereen is er wel iets wils.

Wij hebben een Nederlandse maatvoering van 36 t/m 44 en soms ook 34 en 46. Kom onze creaties bekijken in onze winkel en stylingbureau. Selecteer samen met de ontwerpers de mooiste creaties die passen bij jou en je persoonlijke wensen en krijg gratis kledingadvies en stylingtips.

Heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op. Kijk voor meer informatie over onze creaties, ons concept, de gratis stylingdiensten en veel meer op; www.wgdesigns.nl

Shop nu ook online

bottom of page