Zo ga je om met de grootste ergernissen tijdens shoppen
Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich irriteren of ergernissen hebben als ze gaan winkelen. Maar hoe kun je dat voorkomen of hoe zorg je er voor dat je daar geen last van hebt? In deze blog zie je de grootste irritaties en de oplossingen hoe hier mee om te gaan. Staat jouw irritatie er ook bij? Ontdek het zelf!
In onze winkel ontmoeten wij dagelijks nieuwe mensen. Daardoor zien en spreken wij op jaarbasis duizenden mensen. Ieder mens met zijn eigen verhaal, wensen en behoeftes. Veel mensen hebben verwachtingen en willen het liefst dat er aan hun verwachtingen voldaan kan worden.

Ieder mens wat bij ons over de drempel naar binnen loopt laat gedrag zien door de emoties. Door al het gedrag wat wij zien in onze winkel van die duizenden mensen bouw je in 11 jaar tijd behoorlijk wat mensenkennis op. Door die jarenlange ervaring herken je het gedrag van mensen sneller. Soms heb je het al in andere situaties gezien waardoor je snel kan schakelen op het moment. Daardoor kun je de juiste vragen stellen waardoor je een klant goed kan helpen. Bewuste mensen merken dit gelijk. Vaak zien we dat als mensen dit eenmaal door hebben, dat het geen kledingwinkeltje is waar medewerkers op een kauwgompje staan te kauwen met de vraag: ''Kan ik je helpen?" Op het moment dat mensen zich bewust worden dat het bij ons anders werkt, zie je dat er een bepaalde rust komt. Er ontstaat een soort van vertrouwen met de gedachte: "Ik zit hier wel goed''.
Wij zien veel dat mensen toch bang zijn dat er dingen aan hun verkocht worden wat ze eigenlijk niet nodig hebben of dat er op een andere manier verkeerde producten aan ze verkocht worden. Door ervaringen uit het verleden is er een soort van argwaan ontstaan of een bepaalde vorm van voorzichtigheid om eerst te kijken met wat voor verkoper heb ik te maken.
Naast deze zaken komt er uit marktonderzoeken dat er nog meer ergernissen tijdens het shoppen zijn. Wij zetten de grootste winkelergernissen voor je op een rijtje:
- 50% voelt zich geïntimideerd door het winkelpersoneel
- 44% denkt dat het winkelpersoneel op haar neerkijkt
- 38% wordt depressief omdat niets wat ze passen er leuk uitziet
- 37% voelt zich niet op haar gemak in het kleedhokje
- 34% vindt het moeilijk om toffe kleren te vinden wegens hun 'rare vormen'
- 1 op 3 haat de wachtrijen in de winkel
- 10% schaamt zich om haar maat te noemen
- 15% beëindigde een 'shopsessie' in tranen, omdat ze zich te dik (of te mager) vonden voor de kleding of niet konden vinden wat ze zochten
Het ergste vinden vrouwen shoppen voor een speciaal evenement, met huwelijken stipt op nummer één.
Verder zegt ook een op drie nog nooit een 'therapeutisch' effect van shoppen te hebben ondervonden. Het wordt namelijk verondersteld dat vrouwen onzekerheid, stress of woede 'wegshoppen' met een reeks impulsaankopen: ook dat g